Ontdek het ruime aanbod auto's van 25 merken aan de laagste prijs online & in onze 16 vestigingen.

Algemene voorwaarden herroepingsrecht


2 min. lezen

Wanneer geldt het recht om een aankoop te herroepen?

Voor overeenkomsten op afstand gesloten (d.w.z. overeenkomsten afgesloten buiten de vestigingen van Cardoen, via de website of in de toonzaal zonder dat het voertuig getoond kon worden) heeft de klant het recht om af te zien van de aankoop. Dit kan binnen de 14 dagen na levering van het voertuig, met max. 1.000 gereden kilometers en op voorwaarde dat het voertuig integraal werd betaald. Deze regeling is van toepassing op zowel nieuwe als tweedehands auto’s verkocht door Cardoen.

Hoe een aankoop herroepen?

De klant dient per aangetekende brief aan de Cardoen vestiging waar het voertuig is aangekocht, binnen de 14 dagen na afhaling van het voertuig, te kennen te geven dat hij zich wil beroepen op het retourrecht.

Wat gebeurt er nadat de klant zijn aankoop herroepen heeft?

Na ontvangst van de beslissing tot herroeping zal Cardoen de klant contacteren om de terugname te regelen. De klant zorgt ervoor dat het voertuig terug in de vestiging van Cardoen raakt waar de aankoop gebeurde. Aan de terugname van het voertuig zijn geen administratieve kosten verbonden.

Wat dient de klant terug te brengen?

De klant kan enkel gebruik maken van zijn herroepingsrecht op voorwaarde dat alle sleutels en documenten samen met de teruggave van het voertuig worden ingeleverd. Dit is inclusief de wettelijke documenten, die werden overhandigd bij de levering van het voertuig.

In welk geval kunnen er extra kosten aangerekend worden?

Cardoen behoudt het recht om kosten in rekening te brengen indien volgende situaties zich voordoen:

  • Het aantal afgelegde kilometers sinds de aflevering is meer dan 1.000 km. In dit geval moet de klant Cardoen vergoeden voor elke afgelegde kilometer boven de genoemde drempel à rato van €5 per kilometer;
  • Het voertuig is beschadigd bij teruggave. In dat geval zal Cardoen de kosten voor herstel rechtstreeks aan de klant doorrekenen. Dat zal gebeuren door een deel van de terug te betalen aankoopprijs in te houden en deze te verrekenen met de herstelkost of door de herstelkost nadien door te rekenen aan de klant;
  • Het voertuig is vuil wanneer het wordt binnengebracht. In dat geval kan een kost worden aangerekend van max. €200 voor de reinigingskosten.

Wat in geval er een financiering is?

Indien de klant voor de aankoop van het voertuig een financiering is aangegaan, zal de klant de financieringsinstelling verwittigen en aldaar zijn recht tot herroeping uitoefenen. Dit geldt niet indien de financiering werd aangegaan bij of door tussenkomst van Cardoen. In dat geval zal Cardoen deze service verzekeren.

Wanneer wordt de aankoopsom terugbetaald?

Indien de klant het voertuig in originele staat en met alle benodigde documenten en sleutels terugbrengt, zal Cardoen de totale aankoopsom binnen de zeven werkdagen na teruggave van het voertuig terugbetalen aan de klant. De klant beschikt over de mogelijkheid het voertuig om te ruilen voor een andere auto waarbij de aankoopsom verrekend wordt bij de aankoop van de andere auto.

Wat met de kosten voor BIV & rijtaks?

Indien de klant het herroepingsrecht inroept na inschrijven van het voertuig zal Cardoen de BIV en 1/12e van de rijtaks terugbetalen. Het volstaat dat de klant het aanslagbiljet van de overheid bezorgt samen met het rekeningnummer zodat Cardoen het bedrag kan terugstorten.

Wat met de overnamewagen die bij de initiële aankoop betrokken was?

Het binnengekomen overnamevoertuig kan niet teruggevorderd worden.