Ontdek het ruime aanbod auto's van 25 merken aan de laagste prijs online & in onze 16 vestigingen.

Veelgestelde vragen over de aankoop van je auto bij Cardoen

Je auto kopen bij Cardoen: hoe werkt het?


11 min. lezen

Hebben jullie alle automerken en modellen op voorraad?

Je vindt bij ons een ruim aanbod aan nieuwe en refurbished tweedehandsauto’s van de 25 populairste merken. Welke modellen we precies in stock hebben, verschilt van dag tot dag. Als je vandaag jouw favoriete model niet op de website terugvindt, is deze misschien morgen wel beschikbaar.

Krijg je graag een bericht wanneer een model (terug) in stock is? Geef ons door wat je zoekt en we houden je op de hoogte.


Hebben jullie altijd de nieuwste automodellen op voorraad?

Bij Cardoen vind je een mix van nieuwe en refurbished tweedehandsauto’s. Omdat we onze nieuwe auto’s rechtstreeks aankopen bij verschillende erkende leveranciers in heel Europa, kunnen we je steeds de nieuwste automodellen van de meest populaire merken aanbieden en dat in verschillende uitvoeringen. Je vindt bij ons dus een groter assortiment dan bij de merkdealer om de hoek en dit steeds aan de laagste prijs.


Kan ik een e-mail krijgen als een auto terug in stock is?

Jazeker. Laat ons via het contactformulier weten van welke merken en modellen je graag op de hoogte gehouden wordt en wij geven je een seintje zodra ze in stock zijn.


Is de kwaliteit van een Cardoen-auto dezelfde als bij een merkdealer?

Ja, al onze nieuwe auto’s komen van de officiële merkfabrikanten. De auto’s die je bij Cardoen koopt, zijn van exact dezelfde band gerold als die van een merkdealer.

Ook onze refurbished tweedehandsauto’s zijn van hoge kwaliteit. Ze doorlopen een uitgebreide evaluatie voor we ze te koop zetten. Er worden eventuele herstellingen uitgevoerd, de auto’s krijgen een onderhoud en we gaan ermee naar de keuring voor we ze bij jou afleveren.

Op een refurbished tweedehandsauto krijg je een jaar garantie, die je kan uitbreiden tot de tiende verjaardag van je auto.


Waar staat de auto die ik wil?

De auto’s die je terugvindt op de website, staan verspreid over de verschillende Cardoen-vestigingen.

Als je graag een auto van dichtbij wilt bekijken, kan je met jouw Cardoen-vestiging de mogelijkheden bespreken.

Wil je snel informatie over een auto? Bel ons even op 0800 17 023 (gratis). We zoeken voor je op waar de auto op dit moment staat.


Ik zag een auto in een Cardoenvestiging, maar vind hem niet op de website terug. Wat nu?

Als je de auto nog niet op de website vindt, heb je waarschijnlijk een gloednieuwe aanwinst ontdekt. Deze auto komt binnenkort op de website. Wil je er nu al meer over weten? Contacteer je Cardoen-vestiging of vraag het gewoon ter plaatse.


Wat betekent het als er “gereserveerd” bij een auto op de website staat?

Als er “gereserveerd” bij een auto staat, betekent dat dat iemand via de website een optie op de auto genomen heeft. Deze auto blijft dan 3 dagen gereserveerd voor de klant in kwestie. Koopt hij of zij de auto niet? Dan komt de auto na 3 dagen terug ter beschikking op de website.

De stock op de website wordt elk uur geüpdatet.

Twijfel je over de beschikbaarheid van een auto en wil je meteen informatie? Bel ons op 0800 17 023 (gratis).


Waarom staat er bij sommige auto's "foto wordt verwacht"?

Als je op de website een auto vindt met de melding "foto wordt verwacht", dan betekent dat dat deze auto al bij ons is aangekomen en nagekeken, maar we nog geen foto’s hebben kunnen maken. Zo kan je alvast de auto reserveren als je interesse hebt.


Ik zoek een auto met specifieke eigenschappen, maar vind de info niet terug op de site. Wat nu?

Op onze website vind je de basisinformatie over onze auto’s. Soms zoek je iets heel specifieks, zoals een vlakke laadvloer, 6 zitplaatsen, vierwielaandrijving enz..

Daarvoor neem je best rechtstreeks contact op met ons. Of vraag het aan een verkoper in je plaatselijke Cardoen-vestiging. Zij kennen het assortiment het best en helpen je de perfecte auto vinden.


Hebben jullie auto's met 7 zitplaatsen?

Het assortiment van Cardoen verschilt van dag tot dag, maar we hebben regelmatig auto’s met 7 zitplaatsen ter beschikking. Je vindt ze door in het overzicht van auto’s te filteren op 7 plaatsen. De filter vind je in het onderdeel “uitrusting”. Of bekijk alle beschikbare auto’s met 7 zitplaatsen direct via onderstaande button:


Hebben jullie auto's met hoge zit?

Het assortiment van Cardoen verschilt van dag tot dag, maar we hebben regelmatig auto’s met hoge zit ter beschikking. Je vindt ze door in het overzicht van auto’s te filteren op hoge zit. De filter vind je in het onderdeel “uitrusting”. Of bekijk alle beschikbare auto’s met hoge zit direct via onderstaande button:


Kan ik extra opties laten toevoegen aan de auto?

Ja, bij aankoop van een auto heb je de mogelijkheid om extra opties te laten installeren. De verkoper bekijkt met jou welke opties mogelijk zijn voor de door jou gekozen auto.


Ben ik verplicht de auto te kopen als ik deze reserveer?

Neen, het is absoluut niet verplicht om de auto te kopen. Je hebt 3 dagen om te beslissen of je al dan niet de auto wilt aankopen. Als je de auto niet koopt, krijg je de waarborg van de reservering ook gewoon terugbetaald. Je loopt dus geen enkel risico door een optie te nemen.


Hoe kan ik online een auto reserveren?

Als je de details van een auto bekijkt zal je daar een knop “reserveer” zien. Klik deze aan en vul je contactgegevens in. Betaal 250 euro waarborg online met onze beveiligde betalingstool om de reservering te voltooien.

Je krijgt meteen nadien een bevestigingsmail, zodat je zeker bent dat alles goed verlopen is. Binnen de 24u neemt een medewerker met jou contact op om een afspraak in te plannen.


Hoe kan ik een reservering annuleren?

Om je reservering te annuleren binnen de 3 dagen, neem je best contact op met je lokale Cardoen-vestiging of met teleteam@cardoen.be. Zij zorgen ervoor dat je waarborg wordt terugbetaald.

Als je een reservering maakt en we na 3 dagen niets van je gehoord hebben, betalen we de borg ook binnen 30 dagen terug.


Wanneer krijg ik de 250 euro van mijn reservering terug?

We betalen deze terug binnen 30 dagen nadat je aan ons laat weten dat je de auto niet wilt kopen. Als je een reservering maakt en we na 3 dagen niets van je gehoord hebben, betalen we de borg ook binnen 30 dagen terug.


Wat zijn de stappen om een auto te kopen bij Cardoen?

  1. Reserveer de auto die je wilt kopen. We spreken samen een moment af waarop je naar de Cardoen-vestiging van jouw keuze kan komen, om de aankoop te finaliseren. Je kan de auto ook volledig online aankopen.
  2. Laat weten of je jouw huidige auto binnenbrengt. Dan berekenen we jouw overnamepremie en krijg je een mooie korting op je volgende auto.
  3. Beslis of je extra’s nodig hebt, bijvoorbeeld financiering, een verzekering, een onderhoudscontract, Cardoen Lease, verlengde waarborg of aanpassingen aan de uitrusting van je auto.
  4. Teken de verkoopovereenkomst en betaal een voorschot. We bepalen samen het bedrag van je voorschot.
  5. Betaal de rest van je auto. Wij brengen intussen alle papierwerk in orde.
  6. De papieren worden digitaal naar je opgestuurd. Een van de documenten die je ontvangt is de aanvraag tot inschrijving. Die heb je nodig om je auto te verzekeren en in te schrijven.
  7. Breng je verzekering en inschrijving DIV in orde. Ten laatste 48u na je aanvraag krijg je normaal gezien de nummerplaten. Als je een verzekering bij Cardoen neemt, zorgen wij voor je inschrijving en kan je deze stap overslaan.
  8. Kom je auto ophalen op het afgesproken tijdstip of laat hem bij je thuis leveren. Reken een klein uurtje hiervoor, want we regelen nog het laatste stukje van het papierwerk en leggen je uit hoe je nieuwe auto werkt. Als je je nummerplaten bij je thuis hebt laten aankomen, breng je die mee naar je afspraak. Wij installeren ze, zodat je legaal de weg op kan.

Wat is het verschil met een auto kopen van een particulier?

Meestal krijg je geen garantie op de aankoop bij een particulier. Dat betekent dat je die verkoper goed moet vertrouwen en geloven dat alles wat hij of zij je over de auto vertelt waar is.

Bij Cardoen krijg je wel garantie en kan je zelfs je waarborg verlengen tot 10 jaar. Dat geeft een pak meer gemoedsrust. Hoeveel garantie je krijgt, vind je terug bij de details van de auto onder “algemene gegevens”. Daarnaast zijn onze tweedehandsauto's gerefurbished, wat wil zeggen dat deze allemaal op een grondig aantal punten zijn nagekeken.


Wat zijn de verkoopsvoorwaarden bij Cardoen?

De algemene verkoopsvoorwaarden vind je hier terug. Heb je vragen over deze voorwaarden? Contacteer ons, we helpen je graag verder.

Bel ons op 0800 17 023 (gratis).


Kan ik als buitenlander een auto bij Cardoen kopen?

Jazeker, iedereen is welkom bij Cardoen. Als je hulp nodig hebt bij de uitvoer van je auto, kunnen we je verschillende exportfirma’s aanbevelen. Contacteer ons als je daarover meer informatie wilt.

Bel ons op 0800 17 023 (gratis).


Geven jullie extra korting op de getoonde prijs?

Cardoen werkt standaard met de laagste prijs-garantie. Elke week vergelijken we onze prijzen met identieke auto’s van erkende merkverdelers in België. De prijs die je ziet, is dus al de laagste op de markt. Daarom geven we geen extra korting.

Kijk goed naar de motorisatie, uitrusting en uitvoering, want die moeten exact dezelfde zijn. Bezorg je ons een bewijs van de prijs en toon je aan dat het om een erkende verdeler gaat? Dan passen we direct onze prijs aan én krijg je € 150 extra voordeel.

Vind je dezelfde auto ergens anders toch nog goedkoper? Dan krijg je het verschil terugbetaald.


Hoeveel belasting moet ik betalen voor mijn auto?

Op de detailpagina van elke auto vind je onderaan een handige tool om je belastingen te berekenen. De tool neemt automatisch de kenmerken van de auto mee in de berekening, je moet enkel nog je eigen gegevens invullen.


Waarom is een nieuwe auto bij Cardoen goedkoper dan bij de dealer?

Bij ons vind je gloednieuwe auto’s aan de laagste prijs. Dat komt omdat we niet werken met één vaste leverancier. We hebben voor al onze merken verschillende contacten in heel Europa en kopen bij de meest voordelige leverancier. Bovendien bestellen we altijd meerdere auto’s tegelijk, wat het tarief nog voordeliger maakt. En dat voordeel geven we door aan onze klanten.

Daarnaast vind je bij Cardoen geen design showroom en dure folders, maar wel een eenvoudige toonzaal en sobere, duidelijke infofiches. Met dat soort besparingen houden we onze kosten laag en kunnen we onze klanten blij maken met de meest voordelige nieuwe en refurbished tweedehandsauto’s.


Hoe werkt de laagste prijs-garantie van Cardoen?

Cardoen garandeert je de laagste prijs op elke nieuwe auto in stock. Elke week vergelijken we onze auto’s met identieke auto's bij andere erkende autodealers. Als die goedkoper zijn passen we direct onze prijs aan.

Als je dezelfde auto toch ergens anders goedkoper vindt, krijg je het verschil terugbetaald én een extra korting.

Dat werkt zo:

  • Het gaat om identiek dezelfde auto: dezelfde motorisatie, opties en uitvoering
  • Je bezorgt ons een publiek beschikbaar bewijs van een officiële merkdealer. Bijvoorbeeld een flyer, folder of link naar een internetadvertentie. Een handgeschreven document telt niet als bewijs.
  • Wij passen direct onze prijs aan en jij krijgt 150 euro extra korting.
  • Als je je nieuwe auto al bij ons gekocht hebt, betalen we je het verschil terug en krijg je 150 euro extra korting, nog voordat je auto geleverd wordt.

Kan ik mijn auto financieren via Cardoen?

Voor een financiering gaan we altijd uit van jouw persoonlijke situatie. In een gesprek bekijken we of je in aanmerking komt. Als dat het geval is, zetten we de procedure in gang bij de bank, die uiteindelijk beslist om wel of niet de financiering toe te kennen.

Als je in je Cardoen-vestiging langsgaat, heb je geen afspraak nodig om een mogelijke financiering te bespreken. We helpen je meteen verder in de toonzaal.

Wil je je liever niet verplaatsen? Dan kunnen we je situatie ook bespreken via een videocall. Neem daarvoor contact op.

Bel ons op 0800 17 023 (gratis).


Hoe werkt een Cardoen Lease?

Cardoen Lease is onze leasingformule. Je kan deze formule vergelijken met een klassieke leasing, al is de werking niet helemaal hetzelfde. Je kan hier alle details nalezen.

Een Cardoen Lease loopt over een vooraf bepaalde periode. Aan het einde van die periode garanderen we je 35% waarde van je auto. Daardoor moet je tijdens de leaseperiode maar 65% van de waarde van je auto afbetalen en is het bedrag lager dan een bij een klassieke financiering.

Aan het einde van het contract heb je 3 opties:

  1. Je kiest een nieuwe auto bij Cardoen
  2. Je houdt je auto en betaalt de 35% restwaarde
  3. Je levert je auto in en betaalt niets meer

Goed om weten: onderhoud en herstellingen zijn inbegrepen in je maandelijks bedrag en omdat je al vanaf het begin de eigenaar bent van je auto, betaal je geen tweede keer de BIV als je de auto aan het einde van de lease overneemt.


Hoeveel kan ik lenen voor mijn auto?

Hoeveel je kan lenen, hangt af van je persoonlijke situatie en wordt bepaald door de bank. In het algemeen geldt dat je niet meer mag lenen dan 33 % van je jaarlijks inkomen. De bank kijkt daarvoor naar je inkomen, min je maandelijkse kosten. Wat er overblijft, is je beschikbaar budget. Als je andere leningen hebt lopen, kan dat een invloed hebben op het bedrag dat je mag lenen.

Als je bij Cardoen langskomt om een financiering te bespreken, kunnen we alvast een ruwe berekening maken om te kijken wat een realistisch budget is en of je daarmee de auto van je keuze kan betalen.


Wat is het verschil tussen Cardoen Finance en Cardoen Lease?

Cardoen Lease is onze leasingformule. Je kan deze formule vergelijken met een klassieke leasing, al is de werking niet helemaal hetzelfde. Je kan hier alle details nalezen.

Je betaalt een voorschot en nadien elke maand een vast bedrag, dat lager is dan bij een klassieke financiering. Alle kosten voor herstellingen en onderhoud zijn inbegrepen, alleen voor de verzekering moet je zelf nog zorgen. Cardoen Lease is beschikbaar voor nieuwe en jong gebruikte auto’s.

Cardoen Finance is een klassieke autofinanciering, waarbij je een maandelijks bedrag afbetaalt. Herstellingen, onderhoud en verzekering zijn niet inbegrepen in je maandelijkse bijdrage. Je kan een Cardoen Finance financiering afsluiten voor alle auto’s, nieuw en refurbished tweedehands.


Wat is het verschil tussen een nieuwe en jong gebruikte auto?

Een nieuwe auto heeft normaal 0 kilometers op de teller staan. Het is mogelijk dat er een paar tiental kilometers op staan door bijvoorbeeld verplaatsing van de auto naar een andere dealer. Een jong gebruikte auto heeft weinig kilometers op de teller staan. Gemiddeld ongeveer 15.000 kilometer. Deze auto’s zijn zo goed als nieuw, maar zijn wel een stuk lager geprijsd.


Hoe selecteert Cardoen zijn jong gebruikte auto's? Aan welke voorwaarden moeten deze auto's voldoen?

We screenen al onze “jong gebruikte” auto’s op een hele lijst met voorwaarden voor we ze te koop aanbieden. Ze moeten altijd minstens aan deze voorwaarden voldoen:

  • Volledig ongevalvrij zijn
  • Minder dan 30.000 km op de teller hebben
  • Maximum 3 jaar oud zijn
  • Benzine als brandstof hebben.

Vaak hebben onze jong gebruikte auto’s nog een pak minder kilometers op de teller. Gemiddeld zo’n 15.000 km.


Waarom zou ik een jong gebruikte auto kopen?

Jong gebruikte auto’s zijn een stuk lager geprijsd dan nieuwe auto’s. Bovendien hebben ze een aantal voordelen tegenover oudere occasies:

  1. Een uitstekende prijs-kwaliteitsverhouding
  2. Geen drastische waardevermindering
  3. Altijd 1 jaar garantie, met optioneel onderhoudscontract beschikbaar
  4. Beter voor het milieu
  5. Nieuwere opties zitten er meestal al in (bijvoorbeeld Apple Car Play)

Waarom zou ik een nieuwe auto kopen?

Een nieuwe auto heeft een hele reeks voordelen:

  1. Het meest up-to-date qua veiligheid en technologie
  2. Milieuvriendelijker en zuiniger dan oudere gelijkaardige auto’s
  3. Ingericht zoals jij wilt
  4. Geen sporen van gebruik van een vorige eigenaar
  5. Inclusief fabriekswaarborg
  6. Minder snel toe aan onderhoud of herstellingen

Daarvoor betaal je natuurlijk wel een hogere prijs en moet je soms langer wachten dan wanneer je een refurbished tweedehandsauto koopt.


Hoe snel kan ik mijn auto ophalen nadat ik hem gekocht heb?

Gemiddeld moet je zo’n 3 tot 4 weken rekenen voordat je auto klaar is. Dat hangt af van verschillende factoren, bijvoorbeeld of je extra opties in je auto wilt, je een financiering hebt aangevraagd en of je de auto bij Cardoen wilt verzekeren.

Wil je een snelle levering? Als je bij ons je auto verzekert en financiert, kunnen we alles vlot afhandelen. Op het moment dat we de verkoop afronden, hebben we alle info om je een concrete inschatting te geven voor de auto die je net hebt gekocht.


Kan ik mijn nieuwe auto komen halen tijdens het weekend?

Je auto ophalen kan enkel tijdens de week en enkel op afspraak. Dit omdat we zeker willen zijn dat alles tiptop in orde is en we genoeg tijd hebben om je te ontvangen en uit te leggen hoe je nieuwe auto werkt. Ophalen kan van maandag tot vrijdag, telkens tussen 10u en 19u.


Wat is de BIV / belasting op de inverkeerstelling?

De belasting op inverkeerstelling, ook wel eens inschrijvingstaks genoemd, is een eenmalige belasting die je moet betalen wanneer je een auto in gebruik neemt. Elke nieuwe eigenaar moet deze betalen, dus de belasting geldt ook voor tweedehandsauto’s.

Auto’s die volledig elektrisch zijn, kunnen genieten van een vrijstelling van de belasting op de inverkeerstelling.


Wat is de rijtaks/verkeersbelasting en waarom verschilt die in Vlaanderen, Brussel en Wallonië?

De rijtaks is een jaarlijkse verkeersbelasting om gebruik te maken van de openbare weg. Dit is een gewestelijke belasting, wat betekent dat Vlaanderen, Wallonië en het Brussels Hoofdstedelijk Gewest elk apart mogen beslissen over het bedrag. Daarom kunnen de tarieven verschillen. Op de detailpagina van elke auto vind je een handige tool om je belasting precies te berekenen.

In Vlaanderen geldt sinds 2016 een berekeningsmethode die voordeliger is voor groenere auto’s. Die is gebaseerd op het vermogen, de CO2-uitstoot, de euronorm en brandstofsoort van de auto. Zo wil de overheid zuinigere en minder vervuilende auto’s aanmoedigen. Als je een nieuwe of jong gebruikte auto bij Cardoen koopt, heb je nagenoeg altijd een energiezuinig model met een gunstig belastingtarief.

Auto’s die volledig elektrisch zijn kunnen genieten van een vrijstelling van de jaarlijkse verkeersbelasting.


Kan ik de btw aftrekken als ik een refurbished tweedehandsauto bij Cardoen koop?

Dat hangt af van welke auto je wilt kopen.

Als we de auto gekocht hebben van een andere btw-plichtige onderneming, gelden de normale btw-regels.

Als we de auto gekocht hebben van een bedrijf dat niet btw-plichtig is of van een particulier, zal er geen btw op je factuur staan en kan je deze niet recupereren.

Momenteel is het niet mogelijk om de btw-informatie te zien op onze website. Contacteer ons als je deze info nodig hebt.

Bel ons op 0800 17 023 (gratis).


Welke auto’s zijn 100% fiscaal aftrekbaar?

Momenteel zijn enkel volledig elektrische wagens 100% fiscaal aftrekbaar. Ook de financieringskost (interesten) van je bedrijfsvoertuig zijn 100% aftrekbaar. Je vindt ons assortiment elektrische wagens hier:

Let op: voor alle andere types van wagen veranderden de regels van de aftrekbaarheid op 1 juli 2023. Sinds 1 juli 2023 is het elk jaar fiscaal minder aantrekkelijk om een auto met verbrandingsmotor te hebben, inclusief hybrides. Voor auto’s aangekocht tot 31 juni 2023 geldt de nieuwe regeling nog niet. Welk model je dus ook op het oog hebt, je bent momenteel altijd het beste af door snel te kopen. Zowel voor elektrische auto’s als andere types van auto’s heb je dan de meest voordelige fiscale regeling.


Krijg ik een fleetkorting bij Cardoen?

Neen, we hebben geen specifieke fleetkortingen. Bij Cardoen garanderen we immers sowieso de laagste prijs voor iedereen, ook voor jou als zelfstandige.


Kan ik als pas gestarte zelfstandige een auto bij jullie kopen?

Ja, dat kan uiteraard. Iedereen is welkom. Als je een ondernemingsnummer hebt, kan je bij ons als zakelijke klant terecht.


Niet het antwoord gevonden wat je zocht?

Bel gratis naar 0800 17 023